Het is nu ruim een jaar geleden dat we verhuisd zijn. Omdat we niet direct in de nieuwe woning konden intrekken, zijn we eerst in een tijdelijke woning gegaan. Een stacaravan welteverstaan. Daarom hadden we niet veel bergruimte en hebben we deze ingehuurd bij een opslag locatie (zoals Shurgard of AllSafe). Dit betekende dat we twee keer verhuisd zijn en moesten het wiel uitvinden om ervoor te zorgen dat we wel goed bij onze spullen konden. Ik heb hiervoor een eenvoudig inpaksysteem bedacht voor de verhuisdozen en de tijdelijke opslag. De tips die ik hieronder heb gezet zijn met name handig als je dus twee keer gaat verhuizen en je ook gebruik maakt van zo’n opslag.
Omdat een goede vriendin nu gaat verhuizen heb ik een en ander op papier gezet en deel dit ook met jou als lezer. Wellicht heb je er iets aan!
1. Dozen-tips
– In de meest ideale situatie: koop/krijg stevige dozen die allemaal precies hetzelfde zijn. Dit stapelt het makkelijkst.
– Vraag je omgeving (bijvoorbeeld via social media) of ze nog verhuisdozen hebben
– Bij de opslagruimte verkopen ze ook verhuisdozen, maar kijk goed naar de kwaliteit. Als de dozen goedkoop zijn, zijn ze vaak wat gammel. Dat is tijdens verhuizen (en zeker als je 2x gaat verhuizen) niet handig!
– Bananendozen worden ook vaak gebruikt bij verhuizingen. Stevig, dat is waar, alleen ze kunnen niet dicht. Als iets omvalt is dit minder handig.
– Kleding is het makkelijkst/meest efficiënt te vervoeren in vuilniszakken
– Ik vind dozen die je in elkaar moet vouwen prettiger, dan de dozen die je van onder met tape vastmaakt
2. Code van de ruimte
Elke doos krijgt een code mee van de ruimte waar de inhoud vandaan komt. Dit is korter dan dat je de hele naam van de ruimte moet vermelden.
Voorbeeld:
Code Ruimte
B Badkamer
S Slaapkamer
W Woonkamer
K Keuken
E Electronica
H Hobbykamer
V Voorraad
P Poetsspullen
L Linnen
R Schuur
G Kleding
O Boeken
Z Zolder
T Tijdelijke woning
Met Tijdelijke woning bedoel ik dat je in deze dozen spullen verzameld die je denkt nodig te hebben in de tijdelijke woning.
3. Volgnummer
Naast de code krijgt elke doos ook een volgnummer mee. Op die manier hoef je maar weinig op de doos te schrijven. Als er vaak al wat op de doos is geschreven (vorige eigenaars) omcirkel overal bijvoorbeeld dan jouw code. Schrijf de code dan op de zijkant én op de bovenkant. Dat scheelt zoeken!
Voorbeeld:
Voor de badkamer heb je dan de dozen: B1, B2, B3 enz
Slaapkamerdozen zijn: S1, S2, S3 enz.
4. Inventarisatielijst
Hou per doos bij wat er in zit. Als een doos is ingepakt, en een code met volgnummer is gegeven, neem een papier en schrijf op wat er globaal in zit. Bewaar dit papier goed en vul deze aan. Maak het zo specifiek of algemeen zoals je zelf wilt.
Voorbeeld:
B1: shampoo, douchegel, watten, rekje, tandenborstel
S1: wekker, ornamenten, lamp
Om je een idee te geven hoe je deze lijst kunt maken, hier een voorbeeld:
Verhuisdozen systeem.docx (Word)
Verhuisdozen systeem.odt (Open Document)
5. Inrichting opslagruimte
Als je de tijdelijke opslagruimte gaat inrichten, is het goed het volgende te bedenken:
– Stapel dozen niet te hoog. Uit dozen die zo’n 4 of 5 hoog gestapeld zijn, kun je nog makkelijk iets uit halen of terug stoppen.
– Zet dozen uit dezelfde ruimte bij elkaar
– Zet de kant van de doos met de code naar het midden gericht
– Bedenk vooraf welke dozen achteraan en welke vooraan moeten staan
– Zet spullen die je tussendoor zeker niet nodig gaat hebben, achteraan. Bijvoorbeeld apparaten en meubels.
– Gebruik meubels om dozen/spullen in te stoppen
– Als je tussendoor nog bij je spullen moet, zorg dan voor een gangpad in het midden vanaf de deur tot achteraan
– Als je in de tussentijd alvast spullen zal kopen voor je nieuwe huis, zorg er dan voor dat er wat ruimte over laat in de opslagruimte
– Een fiets kan prima in het uitgespaarde gangpad staan. Als je in de ruimte moet, rij je de fiets(en) gemakkelijk even naar buiten en naar binnen
– Meestal hebben deze opslagruimtes wel karretjes waarmee je je spullen kunt verplaatsen. Als ze dat niet hebben is een steekwagentje, “hondje” of karretje erg handig!
Het is inderdaad verstandig om een inventarisatielijst te maken met spullen. Zo heb je een overzicht van alles wat mee moet. Ook kan je opmerkingen plaatsen bij dozen die bijvoorbeeld breekbare spullen bevatten. Dit heb ik ook vaak gedaan tijdens mijn verhuizingen.
Ik had al erg goede ervaringen met Citybox voor opslag en de levering van dozen toen ik naar het buitenland verhuisde. Ik heb zojuist weer een opslag gehuurd om de remigratie te faciliteren dus je tips komen erg goed van pas. Ik had overigens geen probleem met de stevigheid van de dozen. Ik ben wel erg blij met deze opslagvoorzieningen. De vorige keer hebben de spullen er erg lang – en erg droog – gestaan.